lauantai 4. helmikuuta 2017

Berlinale ja Teddy-palkinto

Ensi viikolla käynnistyy Berlinalen elokuvajuhlat. Kyseessä on Cannesin jälkeen (ja Venetsian ohella) Euroopan tärkein elokuvafestivaali, jonne pääsy on arthouse-elokuvalle suuri tunnustus. Kilpailusarjan lisäksi festivaalilla on ns. kakkossarja Panorama, kokeelliseen elokuvaan keskittynyt Forum-sarja ja media- ja videotaiteen Forum Expanded, lyhärien, lasten- ja nuortenelokuvien, saksalaiselokuvan sekä alkuperäiskansojen elokuvan sarjat. Lisäksi festivaali esittää klassikkorestaurointeja.

Jo 31. kertaa festivaalin ohessa jaetaan Teddy-palkinto, joka on ehkä merkittävin queer-elokuvapalkinto maailmassa. Queer-elokuvalle ei ole festivaalilla omaa sarjaa, vaan ehdolla ovat kaikki Berlinaleen valitut elokuvat, joissa on keskeisesti esillä queer-aiheet/hahmot. Tänä vuonna Teddyn erityisteemana on lisäksi Paragraph 175 (natsi-Saksan homoseksuaaleihin kohdistunut vaino) ja menneiden sukupolvien kamppailun muistaminen.


Tänä vuonna pääkilpailusta on Teddyissä mukana yksi elokuva, Sebastián Lelion Una mujer fantástica. Leliolta on nähty Suomessa pari vuotta sitten mainio keski-ikäisen naisen kasvutarina Gloria. Panorama-sarjasta tuttu ohjaaja on Luca Guadagnino (Call Me by Your Name) – edellinen A Bigger Splash nähtiin täälläkin valkokankailla. Myös pornografisen suttuisan elokuvan taiturilta Bruce La Brucelta (mm. Otto; or Up With Dead People, L.A. Zombie) on mukana The Misandrists -niminen teos. Ilahduttavasti myös nuorisoelokuviensarjasta on mukana kisassa peräti kolme pitkää ja kaksi lyhytelokuvaa.

Season-elokuvafestivaali on jo julkistanut esittävänsä keväällä Berlinalen ja Teddy-palkinnon ohjelmassa olevan dokumenttielokuvan I Am Not Your Negro (ohj. Raoul Peck), joka kertoo maineikkaasta kirjailija James Baldwinista.

Talven aikana jännitettiin, olisiko Dome Karukosken Tom of Finland -elokuvalla ollut paikka Berlinalessa. Kalle Kinnusen Suomen Kuvalehden artikkelissa käsitellään elokuvan festivaaliavausta, joka olikin viime viikolla Göteborgissa. Minulle ei tullut mieleen, että tekijöillä tähtäimessä olisi ollut kilpasarjan paikka, vaan queer-aiheisiin panostava Panorama. Näin Tom of Finlandin tällä viikolla pressinäytöksessä, ja kirjoitan lähempänä ensi-iltaa (24.2.) tarkemmin ajatuksiani siitä, miksi uskon sen tippuneen Berlinalesta.

Minulla on kunnia olla mukana tänä vuonna Teddy-palkinnot valitsevassa juryssa, joten raportoin varmasti vielä festivaalin jälkeen aiheesta (ehkä postaan Facebookiin jotain festivaalin kuluessakin). Suosittelen lämpimästi Berliinissä vierailua helmikuun puolivälissä; isoksi festivaaliksi Berlinale tuntuu kotoisalta ja helposti lähestyttävältä.